13 juli, 2009

De eerste twintiger

Deze vakantie moest het gebeuren. Me eerste 20ponder vangen. Bij mij achter in het kanaal moest het gaan lukken. Ik had voor dit water gekozen, omdat het dicht bij me huis ligt en het niet een al te moeilijk water is. Ook was ik net begonnen met het zelfdraaien van bollies en dit was een goed moment om ze is echt te gaan testen...
Ik koos ervoor om op de plek te gaan zitten met aan de ene kant een grote brug die op houten palen staat en aan de anderen kant woonboten. De avond ervoor had ik er wat gevoerd. 
Me plan was om de hele week in de ochtend op deze plekken te gaan vissen. Dit was omdat het de hele week boven de 20 graden werd. Zo gezegd, zo gedaan. De volgende morgen om 6uur me nest uit en met me kar naar de stek gelopen. De hengel voor de brug liep ik het eerste uit, zo kon ik hem mooi bij een van de pilaren van de brug neer leggen. Op de andere hengel had ik het chod-system gemonteerd. Dit was omdat ik deze hengel wel uitworp en de bodem er erg modderig is. Na een uurtje wachtte hoorde ik me pieper gaan. het was de hengel bij de brug. Ik kon het haast niet geloven. Aan de andere kant van de lijn zat iets heftigs te keer te gaan. Ik zag het al voor me zon dikke vis op de mat. Maar dromen zijn bedrog, want na een tijdje drillen schoot de vis voor de kant los. Lijn door gesneden!? Je zal wel denken dat ik wel zou kunnen janken. Maar op een of andere manier vond ik het niet zo heel erg. Me eerste dikke vis aan de lijn en dat nog wel op me eigen bollies. Om een uurtje of 12 ging ik naar huis, omdat het te warm werd.
Die avond de stekken wat bij gevoerd en de volgende dag weer om 6uur me nest uit. Deze dag was het niks, het regende en er stond winkracht 7. Me paraplu hield het niet meer en om een uurtje of 12 was ik naar huis gegaan.
Maar tocht moest die 20ponder er komen dus die avond weer wat bijgevoerd en de volgende dag weer om 6uur me bed uit gegaan. Dit keer was het een mooie ochtend. Zacht windje en een mooie opkomende zon. Terwijl ik aan het dromen was in de zon klonk er een pieper en hoorde ik me molen ratelen als een gek. Het was de hengel bij de woonboot. Ik sloeg snel aan en het drillen kon beginnen. Wat zijn die kanaal karpers sterk! Na een heftige strijd kwam hij voor de kant. Vast!!!. Opeens kreeg ik een dejavu. Ik liep een stukje het water in en zag dat die vast zat achter een stenen kant. Hierdoor had ik waarschijn ook die andere vis verspeelt. Maar nu hield ik me lijn even slap en zwom hij zich zelf los. Hierna kon ik een lange schub scheppen. Snel me vader wakker gebeld om te zeggen dat die foto’s moest komen maken. Onder tussen ging ik hem wegen. Hij woog 12kg en dat betekende dat me eerste 20ponder binnen was. Me vader kwam eraan en hij wist niet wat hij zag. Al die brasems die hij hier had gevangen waren er niks bij. Snel wat foto’s gemaakt en weer terug gezet. De rest van de week ging ik er zitten me maat. Ik had nog één schub van 22pond en nog 3 wat kleinere karpers gevangen. Maar zo’n vis als die 24ponder was er niet meer uit gekomen.


 Me eerste twintig ponder en wat voor een!


22 pond kanaal beer
Een van de “kleinere” schub van de sessie

Jordy.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten