23 februari, 2011

stokken uit de kast


Elke winter van het nieuwe jaar begint mijn verlangen naar het karpervissen toe te nemen en kan ik niet wachten tot de eerste sessie. De laatste maand is voor mij een drukke maand geweest met examenwerk en als ik dan een keer tijd had om te vissen zat het weer niet mee. Echter vandaag was ik vroeg uit en was het een graad of 8 met een klein beetje zon. Ideaal weer om de eerste sessie van het jaar mee te pakken.
Om half 3 rijd ik weg bij mijn huis en 2 minuten later sta ik op de visplek. Ik heb alleen mijn foedraal en een tas met de benodigde spullen bij me. De leenscooter die ik nu heb is namelijk een heel klein ding waar ik geen stoel op kwijt kan. Gelukkig staat er een mooi bankje aan het water waar ik  op kan zitten. 

Ik maak snel de hengels in orde en gooi ze beide richting de brug. Een hengel met een roze fluor pop-up en de andere hengel met een grof bewerkte gulp krab boilie. Met het zonnetje op mijn gezicht voelt het aangenaam aan en sluit ik de kans op een vis niet helemaal uit. Ik ben van plan een uurtje of twee te blijven zitten.
 Twee uur later kan ik alweer teleurgesteld opruimen want meer dan 4 piepen heb ik niet gehad. En als ik dan ook nog eens zie dat de hair om mijn haak zat gewikkeld van de hengel waar ik de piepen op had kan ik mezelf al helemaal door mijn kop schieten. Dan denk je dat er met een pva zakje weinig fout kan gaan. Schijn bedriegt….

Morgen ga ik het opnieuw proberen en dan ga ik het even proberen in spaarnwoude. Het verslag daarvan staat hier onder.

2e sessie in (dood)spaarnwoude.                       

Vandaag weer 3 uurtjes in spaarnwouden gezeten. Er stond vandaag een koude oosten wind en het was niet warmer dan twee graden wat het vissen er niet  aangenamer van maakt. Ik besloot om een plekje te zoeken uit de wind. Op deze stek hebben Bastiaan en Jordy een week geleden ook gevist. Jordy had niks en Bastiaan had er een verspeeld. Daarom heb ik toch een beetje hoop dat er vis zit. Ik heb precies de zelfde strategie als gister alleen vis ik met iets lichter lood omdat de bodem hier vrij zacht is.







Zo vlak bij de stad is dit een van de nog stillen plekjes.


Maar ook vandaag komt het niet verder dan een paar piepen. Zal het vis zijn? Of is het gewoon de speling en de rek in de lijn die de piepen veroorzaakt. Ik denk het laatste want veel bodemactiviteit zie ik ook  niet en het is ook nog erg koud.










het was goed koud vandaag. 

Dit jaar zijn er ook weer veel vissen overleden in Spaarnwoude door de lange vorst periode en de sneeuw die op het ijs lag. In twee jaar tijd is het veranderd van een overbezet water naar een water waar je nu zou moeten vechten voor je aanbeten. Deze ontwikkeling is erg teleurstellend want voor veel beginnende karpervissers is dit een heel goed leer water. Ook voor ons is dit altijd een top water geweest. Als je op een moeilijk water een tijd niks had gevangen ging je gewoon even naar spaarnwoude om te horen hoe die piepers ook al weer klonken. Ook was het altijd makkelijk om nieuwe producten en tactieken uit te proberen want je kon daar idioot goed vangen.







 Het blijft een naar gezicht.


Nu maar hopen dat er dit jaar gewoon geld wordt vrijgemaakt om het water uit te baggeren zodat het wat dieper wordt en dat er wat vis wordt uitgezet.  We zullen het dit jaar allemaal zien maar ik ben er bang voor…

Tight Lines!
Daniel Stoop.

3 opmerkingen :

  1. leuke blog jongens!
    als ik jullie een tip mag geven.
    Zou ik volgers installeren zo krijg je meer bezoekers.
    Blog lekker verder gr Bernard van kapel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor je reactie!
    En bedankt voor de tip.
    Heb volgers meteen ff toegevoegd.

    Succes met je blog!
    Groete Amsterdam Carp Team

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oke mannen. Ik ben de eerste volger en ik hoop dat er nog velen euh.. volgen.

    Gr Bernard

    BeantwoordenVerwijderen