12 april, 2011

De pechstek

Het is alweer 3 weken dat ik (Bastiaan) en mijn vismaat Jordy besloten om een nachtje te gaan vissen. De waar, wat en waarom moesten nog vast gesteld worden. Na een rit langs de mogelijke wateren zijn we er nog steeds niet uit, word het dit? Of word het toch dat? Na lang piekeren besluiten we om eens wat anders te gaan bevissen...
Al een aantal jaar lang vissen we op dit prachtige kanaal, maar nog nooit eerder deze stek nieuwe stek. Een prachtig gedeelte van het water al zeg ik het zelf met genoeg mogelijkheden als bruggen, vaargeulen en woonboten. De vissen zwemmen er het water stroomt er en er zijn genoeg mogelijkheden. Kortom we zijn eruit. Donderdag eerst maar eens voelen wat de bodem doet, roept mijn maat. Al snel vinden we een aantal interessante stekken. Als we hier mee klaar zijn voeren we met enig beleid wat bollen (de machines in die prachtige beesten moeten nog langzaam op gang komen na die kou!)





We hadden er de volste vertrouwen in, we wilde het liefst meteen gaan zitten maar we hadden nog een afspraak voor die avond. Niet zo maar een dagelijkse afspraak, nee! We hadden een afspraak met Piet Vogel, Bekend van het door hem opgerichte bedrijf PB Products en inmiddels van zijn eigen merk : Rig Solutions. Een pracht van een onderneming, al zeggen wij het zelf. Het heeft alles te bieden wat een visser wil, en dat tegen een zeer scherpe prijs. Nu hadden wij een aantal maanden geleden een prijs gewonnen op zijn site, en daar kregen we een beloning voor. Een complete tackle box met alle ditjes en datjes, zelfs een complete voorziening aan hoofdlijn hebben wij mogen ontvangen. Dus piet , bij deze nog een keer super bedankt en veel succes met je prachtige onderming!! Van zelfsprekend zijn we ook meteen met de spullen aan de slag gegaan, en na het knopen en opspoelen meteen gaan tukken.
Toen die volgende zaterdag de avond aanbrak was ik rond een uurtje of 7 op de stek. Jordy was er al en tijdens dat we elkaar een handdruk aan het geven waren, klonk er een verplaatsing van water achter ons. Snel keken we om! Het ging om een karper die als een raket uit het water schoot. Prachtig om te zien, echter hebben wij dit nog nooit eerder meegemaakt.
We besluiten dat het knallen geblazen moet zijn. Super snel gooien we de hengels in en het blijft tot onze verbazing toch nog 1 a 1,5 uur rustig. Dit tot dat ik aanbeet krijg op mijn brug hengel. Meteen pak ik de hengel op, echter valt na 2seconden de druk weg en heeft de vis zich kunnen ontdoen van de haak. BALEN! Al scheldend en vloekend gooi ik de hengel opnieuw in. Ik kon nog geen eens plaats nemen in mijn stoel of mijn vaargeul hengel giert er van door, hangen dit keer!! De vis gooit zijn volle gewicht in de strijd maar laat tot aan de kant toe zijn kracht achter wegen. Snel laat hij een stukje buik zien als hij er van door gaat en alle remmen los knalt. Eerst sta ik er van te trillen op mijn benen, Kicken gewoon zo’n kanaal spierbonk, Maar dan bedenk ik me…
(Een goede vriend van mij heeft aan mij laten weten dat hij, toen de brug werd verbouwd, er meerdere hekwerken in heeft zien verdwijnen.)
SHITT het is te laat.. de vis zit ergens achter vast, ik zak zowat door de grond van teleur stelling.
Toch voel ik hem er nog wel aan, eerst probeer ik het is om te lijn compleet slap te gooien. Dit heeft geen resultaat. Daarna voel ik hem nog steeds trekken, ik twijfel geen eens meer en ik ruk de kleren van me af en ik spring in het water. De vis, op zo`n 4 meter afstand, heeft zich inmiddels als kunnen ontdoen , helaas heeft hij wel de haak nog in zijn mond. De onderlijn knalt in het midden! Te licht materiaal gekozen voor deze barre omstandigheden??
Later op de avond krijg ik nog een mooie aanbeet, direct valt de lijn slap en blijkt hij door gesneden door mossels of hekwerken. Wat eenpech, zou het aan mijn karma liggen? Ik denk het niet,
Volgende keer meer kansen. Gelukkig ben ik enkel maar bij de laatste aanbeet mijn systeem verloren, maar aangezien ik net bij piet was geweest voor super veilig systemen kon ik gerust gaan slapen. Nouja toch niet helemaal want mijn maat Jordy wist wel een zeer mooi 8,6 kilo schub te landen.










                                           Kanaal schub van 8,6kilo
Kortom het was echt een pech sessie voor mij! Maar ik kan ze niet laten winnen, ik kom terug en dan met sterker materiaal en beter bedachten theorieën. Tot dat ik zo’n kanaalbak mag landen!!
The trouble is, if you don't risk anything, you risk even more
Tight lines.
Bastiaan

Geen opmerkingen :

Een reactie posten