08 mei, 2011

Rivier vissen

Koninginnedag is weer geweest en dit betekent nog lekker een week vakantie. Betekent dit ook veel vissen en rustig aan doen? Nee, jammer genoeg niet. Er moet namelijk gestudeerd worden voor me examens die over twee weken beginnen. Maar als er geen karper word gevangen word er ook geen verslag geschreven. Heb namelijk tussen het studeren twee nachten kunnen plannen en hier volgt het verslag ervan...
De eerste nacht was gepland op een water met weinig vis, helder water en veel obstakels. Dit allemaal maakt het water aardig lastig. Een week van tevoren had ik 3 keer een halve kilo home made boilies gevoerd in de hoop dat er wat karper op de plek blijft hangen. Nadat ik de hengels had uitgevaren en me tentje had opgezet had ik er aardig wat vertrouwen in. Om ongeveer 10 uur bleek dat deze vertrouwen niks voor niks was. Mijn swinger kroop naar me pieper toe en het aanslaan duurde niet lang. Gelukkig was een maat van mij even komen kijken en besloten we om de meteen de boot in te gaan. Later bleek dat dit een aardige fout was. Doordat we de boot in waren gegaan had de karper teveel vrijheid gekregen om zich vast te kunnen zwemmen. Na een aantal pogingen bleek dat het al te laat was. De karper had zich al kunnen ontdoen van de haak. De rest van de nacht was het stil en ik was de volgende dag alweer snel thuis.

De tweede nacht was het een stuk gezelliger. Samen met Bastiaan en de nieuwkomer in het vak Stijn gingen we een nacht op het kanaal bij mij achter. Door te weinig tijd kon ik niet zelf boilies draaien. Maar Bastiaan had het idee om bij www.candybaits.nl boilies te halen. We besloten om 10kilo trouvit/Robin red dumbels  te halen en hiervan 8 kilo in 3 dagen voor te voeren.
Om een uurtje of 5 waren we aan de waterkant en konden we gaan ombouwen. Mijn tent stond gelukkig zo op, maar de 2 persoons tent van Stijn ging wat lastiger. Toen uiteindelijk de tent stond konden de hengels gedaan worden. Tja en toen bleek het dat de stroming aan stond. Ik had er niet zoveel last van, maar bij de stekken van Bastiaan en Stijn was het een heel ander verhaal. 142 gram kling on van fox bleef zelfs niet liggen. Het leek wel rivier vissen.  Eerst maar even eten en hopen dat de stroming later nog uit gaat. We hadden lekkere kippen pootjes van Bastiaan’s  moeder en de zelfgebakken hamburgers gingen er ook goed in.
21pond torpedo schub
Het hield maar niet op met stromen en ik besloot om een hengel een stukje op te schuiven zodat Bastiaan met een hengel ook uit de stroming kon liggen. Achteraf bleek dat ik iets te aardig was, want ik gaf niet alleen mijn stek weg maar ook een zeer mooie karper. Om ongeveer 2 uur was het namelijk eindelijk raak. Bastiaan kreeg  op mijn stek een snoei harde run. Na een stevige dril lag er een flinke torpedo schub op de mat. Na wegen bleek het een mooie twintig ponder te zijn.


spierbonk 
Verder was het de hele nacht stil geweest. Maar ondanks dat ik mijn stek had weggeven mocht ik ’s ochtends op mijn nieuwe stek toch nog een schubje binnen halen. Na het terug zetten ook maar even me andere hengel op nieuw inleggen. En zo bleek dat deze hengel ’s nachts toch niet helemaal goed was ingelegd, want na het opnieuw inleggen volgde al snel een volgende run. En wat voor een! De hengel top boog flink door en na het aanslaan werd het alleen maar erger. Na een aantal keer gedacht dat mijn lijn het nu wel zal begeven kon Stijn toch nog het net er onder schuiven. Aan de dril dacht ik dat het wel een aardige grote was. Maar toch woog die maar een pondje of 14. Maar wel 14 pond spier bonk. Hierna volgde op de zelfde hengel al snel weer een run. Maar door de heftige dril van de vorige karper brak na een korte tijd de haak af. Beetje jammer was het wel.
Om 12uur was ik weer thuis, er moest namelijk weer hard gewerkt worden. Maar we hadden toch 3 karpers kunnen vangen. Wel een beetje jammer dat Stijn niks had maar ik weet zeker dat het nog wel gaat komen.

Vang ze!
Jordy  

2 opmerkingen :

  1. Mooie vissen mannen! Is ook een leuk stuk viswater daar.
    Groet, Boudewijn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi stukkie jor!
    en nogmaals bedankt voor je
    attente actie.

    Groet,
    Bastiaan

    BeantwoordenVerwijderen