01 november, 2011

Het leed dat lijst der viswateren heet.







Ik VISpas als ik de VISpas heb, goed initiatief deze reclames! jammer dat je nog steeds zulke enorme encyclopedieën moet mee zeulen,
en je anders dik bekeurd word, maar ik betaal toch gewoon?

Waar betaal je nou precies voor?
zo omschrijven ze het zelf:

• Je hebt één pasje als bewijs dat je lid bent van je vereniging, de federatie én Sportvisserij Nederland -
dit scheelt een hoop papierwerk
• Je helpt mee aan een goede controle, visstandbeheer, de organisatie van wedstrijden en je neemt deel aan het onderhouden van alle hengelsport wateren.
• Je bent lid van Sportvisserij Nederland en draagt zo bij aan de belangenbehartiging van de Nederlandse sportvisser zodat jij tot in de lengte van dagen kan en mag blijven vissen.

Klinkt fair toch? het betalen van een vergoeding tegen het bevissen van de Nederlandse binnenwateren. Hier is dan ook helemaal niks mis mee.

Oke, nog één keer kort samengevat: Je betaald voor het onderhouden en behouden van Hengelsport wateren. Dit blijkt geen enkel probleem en bovendien beweren ze ons ook nog is af te helpen het papierwerk wat de meeste vergunningen wel met zich meebrengen.

Zoals ze zelf graag omschrijven:
Het is een handig klein plastic pasjes (vergelijkbaar met een bankpas).
Helaas blijkt toch dit mooie verhaal ook niet voor deze vergunning op te gaan want,
Wat hier echter niet aan bod komt, is het meebrengen van het hele pak boeken ook wel de lijst der vis wateren en gebroeders aanvullingen genoemd!!

Hier ontstaan dan vaak zulke situaties:
Alstublieft meneer, hier mijn pas en de lijst der viswateren!
Ja maar wacht is eventjes, jij hebt de aanvulling van 2009 niet bij je? hoppa 80 piek.

Ja mensen, we weten het leuk bij elkaar te verzinnen met ze alle.

Doch moet ik eerlijk erkennen dat de meeste buitengewone opsporings ambtenaren (Boa's) hier meestal wel begrip voor hebben.

Zij hebben nu eenmaal meer verstand en intresse in de natuur, ze willen zich hier dus ook vaak meer in verdiepen.
Als ik keurig zit te vissen met een onthaakmat, goed schepnet, maximaal twee hengels en ik heb mijn vispas bij me, zal er geen enkele boa zijn die mij op een bekeuring trakteert. Een waarschuwing word zeer terecht opgelegd en ik word geacht mijn stek netjes achter te laten. Je rond af met een vriendelijk gesprek en kunt rustig verder genieten van deze prachtige sport.

Echter een agent zal zich niet zo makkelijk laten kennen. Tot 2 maal aan toe ben ik inmiddels bekeurd vanwege dit voorval. Beide door een politie agent (een groep van 3 of meer agenten, het had wat weg van een razzia zoals dat vroeger heten). LET OP!!!! Dit is geen belediging of verwaarlozing van een ambtenaar in functie, nee in tegendeel!

Het is nou eenmaal zo dat agenten de wet behoren te handhaven en bij vissers is het duidelijk dat zowel de pas als de verzameling boekwerken moet worden meegebracht. Zij hebben van de grote baas ingefluisterd gekregen dat het verplicht is om deze boekjes bij je te dragen. Verders dus geen uitzonderingen gewoon bekeuren die hap, als je mij vraagt een beetje de klok hebben horen luiden maar niet wetende waar de klepel hangt. Als ook zij beter geïnformeerd zoude worden en i.p.v. dat wij de boekjes mee moeten nemen, zij dat doen, dan kunnen zij ons aantonen dat wij daar wel of niet mogen vissen en ons dan eerlijk en oprecht kunnen bekeuren.

Wij als fanatieke sporters weten natuurlijk drommels goed waar wij wel of niet mogen vissen, dit hebben wij immers opgezocht in de boekjes die dan thuis liggen, droog en netjes.

Mischien in de toekomst, kunnen ze nadenken over een soort chip in de pas voor een paar euro’s meer, dan nemen de boa's een klein scan apparaatje mee (Meer boa’s benoemen en agenten verbieden of eerst verplicht een cursus laten volgen).

Kunnen ze hartstikke makkelijk en goed zien of je het betreffende jaar betaald hebt en of het in orde is dat je op dat bewuste plekkie zit te vissen. Geen gezeur met boekjes die kwijt raken, beschadigen of niet meegebracht zijn.

Geen pas is dan gewoon niet vissen, want wees nou eerlijk, Die extra pas in de portefeuille is toch echt geen ramp.

Hoe denken jullie er over? Laat je mening en dus je stem achter.
Mischien kunnen wij wat uitrichten waar onze kinderen later profeit van zullen hebben.

Tight Lines
Bastiaan Cappendijk – Amsterdam Carp Team

Wat vind jij van de stelling: ''het leed dat de lijst van viswateren heet''?

* Ik vind het niks, Gewoon houden zo als het is!
* Er zit wel wat in, echter zie ik veranderingen niet snel gebeuren
* Super initiatief, dit verhaal krijgt zeker een staartje!
* Compleet mee eens, super onhandig die boekjes met lichte visserijen als pen vissen.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten