03 april, 2012

Verborgen velden - Jordy Kuijper

Het is alweer een week geleden dat ik en mijn vader een nachtje gingen vissen op het Plashuis. Normaal gesproken kan je er alleen een weekend, midweek of week vissen, maar dit keert was er in maart een speciale actie dat een enkel nachtje ook mogelijk was. Ook was dit nachtje voor de helft van het geld en als je dan ook nog is je best deed en de zwaarste van de maand maart ving won je een week gratis vissen op Het Plashuis...


Mijn vader had wel weer eens zin om te gaan karperen en ik natuurlijk ook. We besloten daarom om het een nachtje te gaan proberen op het Plashuis. We discussieerde wat over het water en al snel kwam de stekken aanbod. Tja welke stek nemen we dit keer? Normaal gesproken nemen we altijd standaard stek 7 alleen aangezien dit een aardig ondiepe stek is begonnen er wat twijfels boven te komen. Meestal vissen we er rond mei en augustus en nooit in het vroege maart. Het zonnetje schijnt al een aantal dagen goed. Zullen ze al op het ondiepe zitten daar? Ik had er zo mijn twijfels over en stelde aan mijn vader voor om op stek 1 te gaan. Hier liggen de diepere plekken van de plas en dat sprak mij wat meer aan. Mijn vader had er wat meer moeite mee aangezien hij stek 7 toch een fijnere plek vind om te vissen. Marja hij komt er natuurlijk ook voor de karper en we kozen daarom voor stek 1. 

Nog even wat spulletjes en voer kopen bij Hengelsport Koopman, onderlijntjes knopen en wat partikels koken. Zondagochtend rapen we alle vis spullen bij elkaar en proppen we het de auto in. Ja hoor, we zijn er klaar voor! Onderweg bespreken we nog even de tactieken en hopen we er toch wel minimaal een karpertje uit te halen. Aangekomen bij het Plashuis is er nog even geen teken te zien van de baas Andre. We besluiten daarom om alles alvast op de stek te leggen. Ondertussen dat we bezig zijn komt de visser van het ponton, de stek tegenover stek 1, terug. Hij verteld ons dat die een schub van 12kg heeft gevangen een spiegel heeft verspild. Dit geeft mij toch wel een goed gevoel. Ook komen de visser van stek 7 terug. Iets minder goed te spreken aangezien het voor hun niks was. Hebben we waarschijnlijk toch de goeie keuze gemaakt om niet op stek 7 te gaan. Als we klaar zijn met spullen sjouwen lopen we naar Andre. We drinken een bakje koffie en praten wat over het water. En door dit gesprek begin ik toch weer te twijfelen. Andre verteld ons namelijk dat tot nu toe de beste vangsten op stek 7 worden gedaan. 2 weken terug nog 18vissen gevangen in 2 nachten. Pfff toch nou maar wel op stek 7 gaan? Mijn vader hakt de knoop door en we besluiten om op de oude vertrouwde stek 7 te gaan zitten. 

Alleen blijkt dit niet zo gemakkelijk te zijn dan gedacht. Aangekomen op de stek zijn namelijk de 2 grootste lelie hot spots verdwenen. Nou ja verdwenen, nog niet boven water. We varen er met de boot naartoe en prikken wat met een peddel. We voelen dikke stengels en opkomende lelie bladen. Na een tijdje prikken kom ik aan het einde van het lelie veld. Hier voelt het lichtelijk hard en schoon. Dit doen we bij nog 3 andere hengels en de andere 2 hengels komen tegen het riet te liggen.  
Al vrij snel krijg ik de eerste piepen, dit wat natuurlijk weer in een flinke lap resulteert. 

Als we alles geïnstalleerd hebben komt er een bootje aanvaren. Het is een van de vaste penvisser op het water die we wel vaker zijn tegen gekomen. Hij vaart zijn boot achter het eiland en we hebben verder geen last van hem. Zo’n 10minuten later zie ik wat golven verschijnen. Ik kijk wat beter door de bosjes en zie de penvisser staan met een kromme hengel. Ik en mijn vader lopen door de bosjes richting de penvisser. “Zo dat doet u snel.” En ja, dat vond die zelf ook wel. Hij vertelt dat het een spiegelkarper is van zo’n 12kg. Toen wij ook een glimp van de spiegel mogen zien overdreef de man niet met zijn gewicht. “Wilt u er anders een foto van meneer?” vraag ik de man. “Nee joh, daar vang ik er wel honderd van in het jaar” kreeg ik als antwoord. Dat er karper in de buurt zit is in ieder geval  duidelijk.
Als avond eten bakken we pannenkoeken en s ’avonds zitten we nog een tijdje buiten. Als we net een tijdje liggen te slapen moet en natuurlijk weer zo’n slijmbal zich melden, dit keer voor mijn vader. Naja snel onthaakt, lijn weer uitgevaren en de slaapzak weer in.
Zal die ene karper nog komen? Vraag ik mezelf af. En ja hoor rond 3 uur hoor ik zachtjes het gepiep van een volle fluiter. Snel hierna zie ik mijn vader langs mijn tent rennen, en ja het is raak hoor! Na een mooi dril ligt er ook een mooi karper in het net. Na wegen blijkt deze mooi schub 21,5pond te wegen. Snel wat foto’s en nu de lijn weer uitvaren. En ja, vind nu maar in het donker de rand van het lelie veld te vinden! Maar dit was niet zo moeilijk, toen ik namelijk naar de stek vaarde verraadde een rollende karper precies waar ik hem droppen moest. Nog wat partikels erbij en maar weer hopen op de volgende. 

En ja hoor die kwam er ook nog! Rond 7uur ’s ochtends zag ik weer mijn vader langs mijn tent rennen. En weer na een goeie dril mocht ik een mooie schubkarper scheppen. Puntgaaf met een gewicht van 21pond. 


Als ik de lijn weer opnieuw ga uitvaren besluit ik om mijn rechter hengel ook bij dit lelie veld te plaatsen. Maar helaas, na deze run komen er geen karpers meer op de kant. We bakken wat eieren als ochtend eten en ruimen langzaam de spullen op. Als we weer terug varen naar het restaurant zijn we toch wel trots op het resultaat van twee mooie 20gers zo in het begin van het jaar. Op naar mei hopen dat we er nog meer mogen vangen!

Vangze!
Jordy        

6 opmerkingen :

  1. Leuk verslag, Jordy
    Jammer dat het geen extra weekje heeft opgeleverd.

    Henk Haarlem

    Groetjes aan je vader.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heej Henk,
      Bedankt voor je reactie!
      En zal de groeten doorgeven.

      Verwijderen
  2. leuk verhaal Jordy,

    Ik ga ook regelmatig naar het plashuis ( vooral stek 7)
    Deze zomer ga ik weer, helaas was stek 7 al bezet voor die week. Dus dan maar naar stek 5.

    veel succes nog met het vissen!!

    Gr, David van den Berg

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heej David,
      Leuk dat je ook naar het Plashuis gaat!
      En zoals je leest zijn wij ook vooral op stek 7 te vinden. Vind ik toch een van de mooiste stekken.
      Wanneer ga je in de zomer? Ben er namelijk in Augustus ook weer te vinden:)

      Verwijderen
    2. Heej Jordy,
      ik ben er een midweek van 7 augustus tot 11 augustus.

      Stek 7 vind ik eigenlijk ook wel de mooiste stek vooral omdat het daar vaak lekker rustig is en je wat minder last heb van de wind en de vangsten zijn er gewoon goed.

      maar wanneer zit jij op het plashuis?

      GR, David

      Verwijderen
    3. Precies waarom wij ook kiezen voor stek 7! En het is er vaak lekker rustig ja, behalve zaterdag avond dan haha.
      Maar ik had me vergist. Dacht namelijk dat ik in Augustus weer ging maar dat is niet zo. In mei zit ik er wel weer een weekend met me vader. Zal vast ook wel een verslagje van komen;)

      Verwijderen