31 mei, 2012

Nieuwe wateren, Nieuwe kansen - Daniel Stoop


Eindelijk is het dan zover, de zomer is aangebroken! De water temperatuur stijgt en de karper is tot leven gekomen. In de kleine slootjes wordt al volop gepaaid. De karpers zijn vaak met andere dingen dan azen bezig, maar toch gaan ook ik en mijn vrienden er met de korst hengel op uit. Maar daar een andere keer meer over.


Jordy en ik hadden afgesproken om na zijn examens een nacht te gaan vissen. 'Zo gezegd, zo gedaan' en die zelfde avond nog van zijn laatste examen stonden we aan de waterkant. Maar niet zomaar een simpel water uit de buurt wat we al kenden. De laatste maand ben ik iets meer rond gaan kijken dan ons dorp en vond een ander mooi kanaal en wat ook aansluit op de ringvaart. Hier in de buurt heb ik een jaar geleden nog tijdelijk op school gezeten en ook toen al viel mijn oog op dat stuk water.

Om ongeveer 20:00 kwamen wij aan op de plek en begonnen snel met een beetje de bodem te onderzoeken. Na de toss wie waar ging liggen werd snel alles klaargezet en de lijnen uitgevaren. Voor mij werd het toch een beetje een wedstrijd tussen de twee soorten boilies die ik bij me had. de 'classic tigernut' van Martin SB, of de 'polaris' van Watersense. Ik was benieuwd...

Na een stille avond met af en toe wat valse piepjes gingen we maar naar bed. Maar al na een half uur kon Jordy er al weer uit. Karper? Nee helaas, het zal weer is niet.. Brasem! Snel de hengel weer uitvaren en wachten maar. Ik was in een diepe slaap toen ik zonder dat ik het eigenlijk zelf door had al buiten stond met een kromme hengel in me handen. Het moet haast wel automatisme zijn geworden want het stuk van me stretcher naar mijn hengel is een grote zwarte vlek.

Na een lange dril kunnen we de vis scheppen en het was een mooie lange torpedo schub van 78 cm(laten we het over het gewicht maar niet hebben). Snel alles weer op zijn plek leggen en weer de watten in (martin vs watersense 1-0). 

Een uurtje later nog een keer een brasem aanbeet maar om 06:00 stond Jordy ook met een kromme hengel en dat resulteerde in een mooi klein schubje vanuit een zijsloot (2-0).




Na wakker te zijn gemaakt door vrouwlijk schoon (met de nadruk op schoon), zijn we maar gaan opruimen en richting huis vertrokken. Martin SB staat tot nu voor mij nog 2-0 voor.. . Toch heeft Stijn dit jaar al vroeg een succes geboekt op de polaris dus wie weet!

Conclusie?: Voor de eerste keer op een nieuw water zijn wij zeker tevreden! Zeker de moeite waard om binnekort terug te keren!

To be continued.
Daniƫl Stoop.

2 opmerkingen :