05 juli, 2012

Het '' aquarium '' water.

Een water dat zo dichtbij ligt maar waar ik bijna nooit ben geweest. Afgelopen najaar was de eerste keer dat ik het even had gezien. Ik had al vaak gehoord over het water en dat er een leuk bestand zat was duidelijk. Dus zo reden Jor en ik weer met een afgeladen Opel Corsa naar de waterkant.


We parkeren de auto en lopen door het bos richting het water. Een mooie langgerekte graskant loopt langs de waterkant en een stap lager loopt er een klein aflopend zandstrandje. Perfecte plek zeggen we meteen en snel lopen we terug naar de auto.

We zijn al voorbereid op een stukje lopen dus wordt het karretje propvol geladen. Ik mag het topgewicht dragen en na nog geen 5 meter gelopen te hebben horen we een keiharde ''Tsssssssssss''. '' Daar ging een band '', en ik besluit gewoon door te lopen op één. ''Tsssssssssss'' en na nog geen meter verder loopt de tweede leeg. ''Dat wordt zwaar tillen''. Na stevig til- en duw-werk komen we aan en maken alles gereed.
'' Gooien met die balle! ''

Mij was al eens verteld dat het water helder was maar nu ik het water zo zie komt de snorkel uitrusting uitstekent van pas! Na een klein halfuur in het water te hebben doorgebracht zwem ik alle lijnen uit. Het water is hier zo helder dat ik op 5 meter diepte nog kan zien waar ik wel en niet de rig moet droppen. We vissen beide met een fluorcarbon voorslag, slappe lijnen en zandkleurig lood, hopend op zo'n min mogelijk lijn-schuwheid.


De nacht verloopt op twee joekels van brasems na ernstig stil. S'ochtends zijn we erg telleurgesteld maar om een uurtje of tien in de ochtend krijg ik een keiharde fluiter!. Het is de linker hengel en snel ren ik het water in en zet druk. ''@#!?!#@, Hij is los''. Terwijl ik mijn lijn binnendraai voel ik steeds minder weerstand en ik eindig met een gebroken lus van de driekamerknoop in mijn handen.

Snel zwem ik de lijn weer uit, maar nu iets dieper. Rustig drinken we ons bakkie koffie en nu is het mijn rechter hengel die af gaat! Deze keer weet ik een mooi schubje te landen. Ze zijn hier mooi donker door het heldere water en ook de dril was fantastisch om te volgen.

'' Altijd een mooi moment, de eerste vis van nieuw water voor mij ''


Sinds kort heb ik de GoProHero 2 onderwatercamera, en ik zwem na het terugzetten van de vis met de camera achter de vis aan. Het is fantastisch om te zien hoe de vis zich langzaam door het wier boort en steeds dieper zwemt tot ik haar niet meer kan zien.

We besluiten de hele middag en avond ook nog te blijven zitten. Na een zoektocht tegen de klok van de parkeermeter naar een Albert Heijn voor wat eten. Kom ik met een gevulde boodschappen tas terug aan de waterkant. De hele avond krijgen we geen enkel teken van leven tot dat we tegen elkaar zeggen: '' We gaan opruimen''. Ik haal net me tent uit elkaar wanneer Jor zegt: ''Je hebt beet!''. Door een of ander raadsel staat mijn slip als een gek te lopen en me hengel zo krom als een hoepel maar mijn beetmelder gaf geen kik...


'' Een hele mooie vis als afsluiter ''


Na een fannatieke dril land ik een mooie dikke schub. ''Fantastisch!'', twee vissen op een compleet nieuw water. Na wat foto's in de avond zon zwem ik weer met de vis mee de diepte in en zo eindigt een fantastische sessie.

Vangse!

Daniël Stoop.

2 opmerkingen :

  1. Leuk dat jullie zo druk bezig zijn met filmen en monteren !!!
    Succes, en ik kijk er naar uit mannen.

    Groet Sander

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zeer vet! Ik ben jaloers op je Go pro camera :)

    BeantwoordenVerwijderen