21 september, 2012

De ene nacht is de andere nacht niet


Het is alweer een tijdje geleden dat ik een verslag heb geschreven voor de site. Of ik gestopt ben met vissen? Nee dat zeker niet. Nee, het heeft er meer mee te maken dat ik een druk maandje achter de rug heb. Druk met onder andere vissen, school, verhuizen naar m'n nieuwe kamer etc. etc. Maar wees gerust, ik heb nog wat sessies meegemaakt en die ben ik zeker nog niet vergeten…


Ik begin met een sessie van 3 nachten die ik samen met Stijn heb beleefd op het Plashuis. Wie de site wat vaker bezoekt, weet dat ik daar wel vaker kom met mijn vader. Door alle verhalen die ik hierover vertelde werd Stijn een beetje nieuwsgierig en wilde er ook wel is gaan vissen.  Ook zijn vader Theo wou wel is kennis maken met het water. Hierdoor kwamen ze op het idee om er een weekendje te boeken en mij mee te vragen. Stijn en ik zullen vol op op de karper gaan en Theo zal een dagje komen witten.

Na wat overleg met de eigenaar Andre besloten we op een nieuwe stek te gaan zitten. Normaal gesproken ga ik altijd alleen naar stek 7 maar aangezien deze al geboekt was kregen we een andere stek voorgesteld. Op het eerste gezicht zag die er niet verkeerd uit en we waagde de gok. De partikels werden geweekt, gekookt en geproefd. Onderlijnen werden vers geknoopt en de vriezer werd leeg getrokken voor de boilies. We zijn er weer klaar voor!

Om stipt 11uur staat het busje van ''van der Tooren'' voor mijn deur. Uiteraard is het aan mijn kant weer gehaast, maar uiteindelijk ligt dan alles in het busje. Als we bij het Plashuis aankomen is het wat chaotisch. Er is namelijk die avond jazz aan de plazz, een jazz festival aan de plas. Wij waren hier overigens wel van op de hoogte gesteld en wist ik m'n weg inmiddels wel. Na een bakje koffie gooien we snel de boot vol. Een gesjouw van weet ik het wat, maar na een tijdje ligt de boot vol en varen we richting de nieuwe stek.

Ja, een idyllisch eilandje, komen Stijn en ik al snel tot de conclusie. Het is een ruime plek, mooi gelegen en veel mogelijkheden voor verschillende stekken. We zien het hier wel 3 nachten zitten en bouwen snel de tent op want de eerste druppels vallen al. Na een moment van schuilen kunnen we beginnen met de hengels in orde te maken, stekken te zoeken, lijnen uitvaren en wachten op de eerste karper.

Als dan uiteindelijk de hengels in orde zijn gemaakt, de stekken zijn bepaald en de lijnen zijn uitgevaren wachtte er ons nog maar een ding:  wachten op de eerste karper! En dat duurde niet lang. Na een paar valse piepjes schoot de top van mijn hengel al snel krom. En ja hoor daar lag de eerste spiegel van de sessie.



En ook voor Stijn was het snel feest. Snel werd de vis weg van de lelies gedrild en daar lag dan ook voor Stijn de eerste karper van de sessie op de mat.


Onder het genot van pannenkoeken beseffen we dat het al best goed loopt, en dat alles op een onbekende stek. Maar gelukkig bleef het hier niet bij. Nee, de runs bleven maar komen. Tot 3 uur s’nachts bleven ze gaan, tot in de hozende regen, tot dat we moe waren. Eindstand eerste nacht: 8 karpers. Niet groot maar wel leuk.






Door deze eerste productieve nacht hadden we er veel vertrouwen in gekregen. Maar het was waarschijnlijk iets te veel vertrouwen. Overdag hadden we de hengels in gehaald om de stekken met wat voer even te laten rusten. s ’Avonds gingen we de rigjes weer uitvaren in de hoop dat het weer als een gek ging lopen. Maar helaas de gehele nacht wisten we maar 1 karper te vangen. Ik vond het niet zo erg, want met een oorontsteking zit je er niet op te wachten om er tig keer uit te moeten. De volgende ochtend was de oorontsteking gelukkig over en kwam Stijn zijn vader onze stekken even afromen. Het ene na het andere witje kwam op de kant. Maar we vonden het niet erg want de broodjes van De Osdorper en s’avonds een lekkere bami maaltijd maakte het helemaal goed. En hij mocht zelfs nog 2 prachtige spiegels scheppen. Dus Theo je mag zeker vaker langskomen!




Deze laatste nacht zochten we maar vroeg de stretchers op aangezien we er de volgende ochtend weer vroeg uit moesten. Ook deze nacht werd geen spectaculaire nacht. Naja toch nog een mooie grasser mogen vangen.



De volgende (vroege) ochtend ruimde we de spullen op en vaarden we richten de ingang waar Theo het busje al had voorgereden. Op weg naar huis, en voor mij op weg naar een introductie week voor school. Pfff…



Vangze!
Jordy

Geen opmerkingen :

Een reactie posten