28 september, 2013

Goed gereedschap is het halve werk - Bastiaan



Tsjaa, het halve werk. Vele van jullie zullen denken: “aan half werk heb je in de visserij niet genoeg!”. Ik moet hierin mijn gelijk bekennen. Vandaar dat het de laatste tijd ook akelig stil is geweest vanuit mijn kant. School, werk, voetbal en vrijwilligerswerk maken het vissen bijna onmogelijk. Tenminste, het “hele” werk. 


Toch ben ik de laatste tijd geïnspireerd om ondanks alle drukte m’n uurtje te gaan maken. Ik moet wel! M’n handen trillen, m'n benen schudden en mijn hengels staan ergens zielig in de hoek van de schuur. Telkens weer als ik Facebook open wordt ik geconfronteerd met successen. Collega’s Davey, Rolf, Boudewijn en Jasper lijken geen rem te kennen (complimenten J). Het is dus mogelijk!

Omdat de tijd beperkt is dient alles te kloppen. ’s Ochtends om 8 uur de trein? Waarom dan niet even voeren bij het kanaal waar ik langs fiets? De plek is gekozen, nu het aas nog. In het najaar ga ik het liefst voor een wat grovere hartig boilie met hoogwaardige ingrediënten. Waarom? In mijn ogen typerend voor een echte najaarsmaaltijd.

Toeval treft dat Martin SB een boilie aan de man gaat brengen die exact voldoet aan deze luxe verwachtingen. Met ingrediënten als ansjovis extract, aminol en water oplosbare vismeel is de bol vooral instant een ware killer. Ik zeg expres luxe omdat zo veel eisen stellen aan een boilie niet goedkoop is. Dit zijn letterlijk en figuurlijk de juweeltjes op de markt. Investeren in het goede gereedschap is dankzij mijn tijd gebrek een must. Je kunt zeggen dat ik mijn tijdsgebrek probeer af te kopen met deze ultra instant werkende knikkers. Tijd om uren aan de waterkant door te brengen en voercampagnes te starten is er voor mij niet bij, maar juist dankzij de nieuwe king prawn boilie is dit overbodig geworden. 



 








Mede doordat ik wekelijks maar 2 of 3 uurtjes de tijd heb om te vissen, ga ik in tegen het laatste genoemde principe en voer toch enkele ochtendjes voor. Zo vergroot ik in mijn ogen de kans op vis nog meer.

De eerste ochtend voeren zit erop en ik rijd in de trein met een glimlach voorbij de stek. “Zo dat ziet er prachtig uit” zeg ik tegen mezelf.

’s Middags blijkt de verleiding te groot. Als ik namelijk dezelfde middag een vrij blok van 2 uurtjes zie staan in mijn agenda, zit ik niet veel later met een simpel pennetje aan het water, en rijg ik met mijn boilienaald een vlindertje van twee halve boilies op de hair. Eens even kijken of deze “koning garnaal” daadwerkelijk zijn beloftes na komt.

Nog geen kwartier later valt de pen plat. Na een vlugge tik komt de slip op gang, yes hangen! Na een rustige en beheerste dril komt de vis gemakkelijk dichterbij en schuif ik mijn net onder hem door. Het blijkt een schub te zijn die in de dubbele cijfers gaat, lekker! Eindelijk weer eens schubben in mijn handen, en mede dankzij nieuwe kingprawn boilie. Ondanks dat het maar simpele uurtjes zijn, is de voldoening er niet minder om.






Dit alles was binnen één dag, dus wat zal vanavond te bieden hebben? 

Stay tuned,
Bastiaan - Amsterdam Carp Team

Geen opmerkingen :

Een reactie posten