20 maart, 2012

Legaal stekkenpezen


Legaal? Stekkenpezen? In mijn ogen is dat onmogelijk. Valt dit te legaliseren dan? Ja dit keer, in mijn geval, wel. 'k heb namelijk de voerstek van een ander flink lopen afromen.  Ja ik weet het, sorry, sorry, sorry! Toch was het dit keer legaal. Het zit namelijk zo…


Bastiaan, Stijn en ik zijn alle drie ergens aan het kanaal stilletjes en voorzichtig een voerstekje aan het bijhouden. Alleen mijn voerstek heeft weer wat probleempjes. Bijvoorbeeld beroepsvissers die even met hun netten een kijkje komen nemen. Nee, neem de groene tentjes dan, ze schieten er als paddenstoelen uit de grond. Heb ik weer! Maar goed, in de planning stond om er zondag weer een nachtje te gaan zitten. Vermoeid uit mijn werk fiets ik er vrijdagavond nog even heen om wat te voeren, maar helaas, bezet. Tja het is nou eenmaal ook een mooie stek.

Zaterdagavond voordat we naar de kroeg gaan lopen Bastiaan en ik langs zijn voerstek. “Waarom ga je hier zondag niet gewoon zitten?” vraagt hij. “Nou ja, het is jou voerstek en daar blijf ik van af” is mijn antwoord. Bastiaan vind dit maar onzin. Hij heeft tenslotte al een week niet gevoerd en hij is ook wel benieuwd of de vissen er al opgestapeld liggen. Hij verklaard mij voor gek als ik niet zou gaan en het besluit is dus genomen. Vorig jaar had ik hier ook al vroeg succes dus heb ik er wel vertrouwen in. Genoeg gelul! Eerst maar een avondje flink zuipen in de kroeg!

Zondagochtend slaap ik mijn kater uit en bouw ik rustig mijn viskar op. Het is tenslotte zondag en dan hoor je rustig aan te doen. Door de regen is het pas rond 5uur als ik op de stek aankom. Gelukkig, hier zit niemand en het stroomt ook nog is niet. Ik ga rustig op het bankje zitten en tuig alles op. Daar komt Bastiaan al aan fietsen! Kan die mooi helpen met optuigen denk ik. Dit doet hij gelukkig ook. Rond kwart voor 7 gaat hij weer richting huis en hij zegt dat ie rond 8uur wel weer even langskomt.

Ik geniet ondertussen al flink van mijn gebakken aardappels en hamburgers. 
Terwijl ik de laatste hap hamburger naar mijn verteringsstelsel leidt is de eerste run al een feit. Mijn swinger danst het uit van blijdschap en ik pak de hengel snel op. Het is beetje een raar gevecht. Zeer schokkerig maar toch krachtig. Ik zie een meerkoet duiken en denk heel even aan een gehaakte meerkoet. Maar gelukkig, daar is de eerste glimp van een schub. Precies op tijd komt Bastiaan daar  weer aan fietsen. In eerste instantie ziet hij niet waar ik mee bezig ben maar plots staat ie met het schep net naast me. Ik dril de karper af en Bastiaan steekt het schepnet eronder. Hoppa! Eerste karper van het jaar is een feit. We wegen hem en komen op een gewicht van 15,6pond. Snel wat foto’s en hij kan weer terug. 
Bastiaan heeft warme chocomel en koekies meegenomen. Wat een held is het ook! Onder het genot van warme chocomel praten we nog even na over de vangst en het water. Even later komt ook Stijn, vermoeid en al, uit zijn werk gereden. Bastiaan gaat naar huis en Stijn kan zijn taak overnemen.
Dit is dan ook het geval want de volgende run heeft zich alweer gemeld. Ja daar waren we wel even mee bezig. Wat was die sterk zeg! Eenmaal op de mat vraag ik aan Stijn wat die ongeveer schat qua gewicht. “mwaa… ongeveer 16,2pond ofzo” zegt Stijn. En ja hoor, 8.10kilo geeft de weegschaal aan. Stijn gaat hierna na huis, en even kom ik toch rust. 
punt en...

puntgaaf!


Maar daar komt Daniel ook vermoeid en al uit zijn werk aan. (Ja bij ons is het altijd gezellig langs de waterkant!) Ik laat hem de foto’s zien en we praten nog wat. Helaas hoeft hij niet de taak van het scheppen over te nemen... Rond 1uur ga ik slapen. Ja inderdaad, beetje laat maar goed het was wel gezellig. Van het slapen komt niet veel. Ik kom moeilijk in slaap en eenmaal in slaap gevallen meld de volgende karper zich. Een mooi schubje was de pineut. Ik kruip mijn slaapzak weer in maar tering wat is het koud!

Het wordt net licht en ik word gewekt door een paar piepen.  Ik zie de top doorbuigen en pak de hengel op. Een mooie dril volgt. Als ik de schub wil scheppen blijft mijn net aan elkaar plakken. Oooow! vandaar dat het zo koud was, het vriest gewoon! Ik schep het schubje en leg hem in een mat van ijs. Snel maak ik wat foto’s en zet hem weer terug.



Ik vind het wel mooi geweest met slapen en staar wat naar mijn hengels. Piep piep… hangen! Een schub inclusief winter buikje is het gevolg. Dit winter buikje zat aardig vol want de vis schijt behoorlijk wat rooie boilie drap uit op de onthaakmat.

Even later bel ik Bastiaan op. “Voer jij soms met rooie bolies?”. Nee is het antwoord wat ik krijg. Zal er nog iemand anders hier voeren of komt de karper gewoon een stuk verder van het kanaal af? 


Rond half 10 begin ik rustig aan met opruimen. Maar helaas het opruimen moet gestaakt worden want de top buigt alweer krom. Het heldere water verraadt dat er zich een mooi spiegel aan de ander kant van de lijn bevindt. Ik zie de karper flink met zijn kop schudden en ben maar al te bang dat ie los schiet. Gelukkig maar van niet, een pracht van een spiegel van net geen 20pond ligt even later op de onthaakmat, en ja dit is na 5schubs dan wel een kers op de taart. 
De kers op de taart

Hierna kom ik tot het einde van de sessie want ik moet nog even naar school helaas. Lekker 1,5uur half slapend in een lokaal nog na genieten van deze brute sessie.

Vangze!
Jordy 




2 opmerkingen :

  1. Leuk verslag, en mooie vangsten!
    kan niet wachten tot het volgend verslag!
    Greetz, Tim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor je reactie Tim.
    En nee ik kan ook niet wachten tot het volgende verslag, maar dat lijkt me logisch! haha

    Groeten Jordy

    BeantwoordenVerwijderen