02 maart, 2012

Polaris (lees: zode) aan ‘’de dijk’’

Het is inmiddels alweer Maart als ik dit schrijf. De vogels fluiten fanatiek en m’n vijver met koi’s komt ook weer op gang. Het kwik is de afgelopen dagen weer wat gestegen. Gister zelfs een dag met warme zon..
Het word maar is tijd om het seizoen te openen denk ik bij mezelf.




Snel neem ik contact op met Bastiaan en Jordy die er precies het zelfde over denken. Er is eigenlijk maar 1 stek die aan onze eisen voldoet, ‘’de dijk’’. Deze stek scheid twee wateren van elkaar en is dus aan beide kanten te bevissen. De ene kant verbonden met een groot kanaal en de andere kant een ondiepere recreatie plas voor woonboot bewoners die het gezeur van golfdeining etc willen voorkomen.

Bastiaan & Jordy gokken het op de ondiepere plas en ik kies voor het kanaal. Waarom die keuze? Simpel, het ondiepe plasje is aantrekkelijk omdat het veel sneller opwarmt en een stuk kleiner is waardoor volgens ons de vis dus veel gemakkelijker te localiseren is. Het stuk op het kanaal is in de zomer eigenlijk altijd een goedlopende stek met mooie diepe punten dus waarom nu niet?

Als het tentenkamp opgebouwd is kan er dan eindelijk worden uitgevaren/geworpen. Jordy, die als een sneltrein alles in legt, ontvangt al na een slank halfuurtje de eerste run. Bastiaan en ik kijken verbaasd op. Een brasem zeker? Vragen we. ‘’Nou, dit is geen brasem hoor vriend!’’ schreeuwd jordy ons een beetje te enthausiast toe. Voor de kant blijkt het dus wel een brasem! Maar wat een gevecht gaf dit exemplaar zeg!
Al snel is ook Bastiaan aan de beurt met de deurmatten, wat een gedoe! Al snel vinden we een nieuwe naam voor de stek : ‘’De Brasemput’’.

Als Jordy en Bastiaan onder het eten nog 1x vragen of ik het niet irritant vind dat ik helemaal geen teken van leven krijg, besluit ik eventjes te gaan kijken. Als ik opsta piept m’n ontvanger 2x, ‘’Daar zal je ze hebben’’ roep ik nog. En ja hoor, bij de hengel aangekomen bleek dat lijn strak stond. Aanmeppen en pompen maar! Weg bij die woonboten. Al snel word duidelijk dat dit om een mooie winterbig gaat. Als hij voor het eerst z’n flanken laat zien blijkt het een prachtige rijen karper! Geweldig!
Na wegen blijkt de vis op een mooie 10,6kg te liggen! Yes, mijn tweede 20’er en ook nog is zo’n mooie rijen ook! hoppa! Die nieuwe bol van Watersense (polaris) slaat toe!! Roept Bastiaan nog naar me!

Toevallig komen Daniel en Mark net polshoogte nemen en worden we verbleid met een heerlijk biertje (nog bedankt daarvoor Mark)! Nou, ik kan u vertellen, dit smaakte als champagne op oudejaarsavond. Wat zal dit nog gaan brengen? Heb ik een school weten vast te houden op m’n stek? Is ‘’de Polaris’’ van Watersense een toverbol? Van alles gaat er door m’n hoofd.












De gedachten waren niet onterecht. Als Bastiaan en ik ons net hebben ingepakt (extra broeken, sokken en shirts) gilt mijn pieper het weer uit! Rennen!! Ik kon me nauwlijks bewegen in alle kleding maar gelukkig was ik op tijd. Nu komt het leuke, en u zult het even min geloven als wij dat deden, maar ook deze karper is een rijen karper! Deze keer ietsjes lichter (17pond) maar wederom een pracht karper!

Mischien hebben rijenkarpers wel de eigenschap dat ze eerder beginnen met azen dan de andere soorten karpers… , vertel ik nog aan Bastiaan als we weer de tent uit moeten. Een prachtige schub ligt er in het net. Snel een paar foto’s . De Mythe over de rijen karpers is dus ontkracht..

Aan het einde van de nacht mag ik nog 1x een hele vroeger voorjaars schub drillen. Wat een pracht en praal zeg. 4 karpers in een ijskoude nacht! De toon voor het aankomend seizoen is gezet, het word een top seizoen!


Ik heb er in ieder geval weer zin in!
















Groetjes,
Stijn van der Tooren

4 opmerkingen :

  1. Die schubs zijn mooi, maar die rijenkerps zijn echt fantastisch! Tering-Jantje! Dan doet gewicht er niet meer toe alhoewel het wel erg lekker is dat die ene 20-plus is. Ik zou zo zeggen dat het beessie 26 is maar gokken was nooit mijn sterkste kant. Chapeau mannen!

    PS: Bekend plekkie :) Zal binnenkort eens 50 kg Instant8 storten....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. pfff je lijkt Dustin wel met die verhalen over kilo's storten haha. Maar als je hulp nodig hebt roept u maar hoor. Een handje hulp bij het onderhouden van je voerstek is nooit erg. Alleen zelf een hengeltje uit gooien zit er dan helaas niet in maar dat begrijpt u wel. Toch? haha

    Groeten Jordy.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. zeker weten mooie vangsten zeg !!!

    MVG Sander Kunst

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Met de Polaris komen er vast nog wel meer linkerflankies uit!

    Goed gedaan mannen!

    Groet,
    Andres

    BeantwoordenVerwijderen