21 juni, 2012

Kanaal sessie part 1 - Daniël Stoop.


Eindelijk begint het vissen weer lekker te lopen en ook het weer levert daar zijn bijdragen aan. Na een heerlijke japanse sushi avond rijd ik met mijn volbeladen corsa naar het kanaal.

Het is inmiddels al weer een uurtje of half 10 wanneer ik aankom. Snel rijd ik langs de paaltjes het fietspad op en gooi mijn spullen er uit. ''We zijn weer lekker op tijd'', zegt Jordy die al twee uur klaar zit.

 Hij heeft het nog niet gezegd of er volgt een snoeiharde fluiter. De dijk afstormend pakt Jor meneden zijn hengel en zet meteen vol druk. '' Draaien, draaien, draaien'', roep ik want de vis zit gevaarlijk dicht tegen de steigers aan. Na een dril van een minuutje of vijf verscheint er een mooie flank aan de oppervlakte. '' Hebbes'',  ''Dat ziet er goed uit'', zeg ik tegen Jor. Snel wegen we de vis en de naald stopt bij 11kg. ''topper'', een goed begin van de avond en we hebben nog een hele nacht te gaan.


''22 pond, mooi begin''
Snel probeer ik in het nog beetje daglicht wat we hebben mijn hengels op te tuigen en uit te varen, en dan ben ook ik er helemaal klaar voor. We willen net naar bed gaan wanneer plots mijn rechter hengel het uitgiert. Ik ren en glij de dijk af en pak me hengel. Het is een korte dril en ik land een mooi dun torpedo schubje. ''Dit gaat lekker zo'' zeg ik tegen Jor. Ik zet de vis terug en maak snel de hengel en voerboot weer gereed en na 5 minuten ligt alles weer op zijn plek en duiken we onze tent weer in.



De nacht blijft op 2 brasems na vrij stil maar om 06:00 loopt mijn hengel alweer af. Na een korte dril ligt er een leuk projectje op de mat. Jor maakt snel een foto en we filmen wat en dan proberen we nog wat slaap te pakken.

''Pieeeeeeeeeeeeeeeeeeeep'', hoor ik anderhalf uur later uit Jordy zijn tent komen. Ik  hoor een tentrits open zippen en ook ik ben snel me tent uit. ''Hangen!'' en na een dril van ongeveer vijf minuten ligt er een prachtige schub in het net. '' een edelschub'', horen we achteraf. En ook die sturen we op voor info waar hij is uitgezet en wanneer.
''klein maar fijn spiegeltje''

''een prachtig edelschubje''


Slapen lukt niet meer en zetten dan maar een lekker bakje koffie. '' Vier vissen in een nacht, zeker niet slecht'', zeg ik. En we besluiten maar te gaan opruimen. Want vangen doe je hier nooit heel goed na een uurtje of tien. Ik rol mijn slaapzak op en probeer hem in de veel te kleine bijbehorende tas te proppen. En ''Pieeeeeppp'' , Het is de hengel die tegen de woontboot aan ligt dus ik moet snel zijn. De dril loopt voorspoedig en dan komt er een mooie lange schub boven. " Nummer vijf! Eindelijk wat groter'', zeg ik.

                                                       ''De laatste van een geslaagde nacht''

Na de foto's en het filmwerk ruimen we alles op en gaan we richting huis. Met vijf vissen in een nachtje zijn we zeker tevreden, En we plannen alvast een nieuwe datum en druipen met een voldaan gevoel af richting huis.

Vangse!
Daniël Stoop.

2 opmerkingen :