25 augustus, 2012

Lady's night – Bastiaan Cappendijk


Het is alweer een tijd geleden dat de eerste mens geboren werd. Er waren mannen en vrouwen. Vrouwen waren handig met de dingen die precisie vergde en de mannen werden aangewezen op de klusjes die kracht verijsde. Zo ging dat dus ook met vissen. De mannen gingen jagen met speren en netten. De vrouwen mochten op hun beurt de juweeltjes uit het water gaan klaar maken.


Op de dag van vandaag werkt dat niet meer zo. Tenminste, het zijn niet alleen maar de kerels die tegenwoordig een hengeltje uitwerpen. De fantastische hobby (karper)vissen word steeds vaker uitgeoefend door vrouwen. Sonja en Julia wilde dat ook wel, met zo’n enorme karper op de foto!

Het feit dat Julia op een woonboot van kennissen wilde passen en wij zo gezelligheid en heerlijk vertoeven aan de waterkant konden combineren met vissen, bleek een schot in de roos. De afspraken werden gemaakt. En tsjaa, wat wil een man nou nog meer? Vissen, vrouwen en bier ( wat ook nog eens voor ons gehaald + koud gelegd was). Misschien vissende vrouwen, hoor ik u denken? Echt waar heren, het is nog mogelijk!

Vorige week vrijdag was het dat we onze spullen naar de woonboot reden. Aangekomen werd meteen de barbecue ontvlamd door ‘’grillmeester’’ Matthijs. Wat hebben we lekker gegeten jongen! Bedankt daar voor.

Als na de iet wat rommelige eet partij ( optuigen etc.) dan eindelijk de hengels klaar zijn worden deze uitgevaren. Hoop en prestatie druk wisselen elkaar af. ‘’Tsjaa, als jullie niks vangen dat gaan we echt nooit meer mee hoor!’’ Hoor ik achter me gezegd worden. Een klein lachje er achter versoepelt het dreigement maar toch is het duidelijk. De dames zijn gedreven! Er moet gewoon gevangen gaan worden...

Piep, piep, piepiepiep, piep… De dames weten niet wat er gebeurd, Jordy en ik wel. Snel haast ik me naar m’n rodpod. Daar aangekomen weet ik al genoeg. De swinger danst wat slapjes boven de grond. Na oppakken blijkt mijn vermoede waarheid te zijn geworden, brasem nr. 1!

Een paar drankjes, 2 brasems en uren verder is het dan eindelijk raak, althans, dachten we.  Jordy krijgt een werkelijk zinderende run. Nu schrikken de dames wel op. Toch moet Jordy slecht nieuws brengen, de vis is hoe dan ook, ontsnapt.

Dit was een mooi teken voor de dames om hun holletjes in de kruipen. Jordy en ik zijn door alle nachten wel wat gewend en besluiten nog even te blijven zitten. Dan word het idee gevormd om lekker onder de sterrenhemel te blijven liggen. Fantastisch plan geweest, de ene na de andere vallende ster  word waargenomen.

Dan toch, weer een werkelijk heerlijke run. Jordy is er als de kippen bij en slaat aan. ‘’Yess, hangen!!’’. Hij drilt de vis uit en ik kom m’n bed (2meter vederop) uit om zijn vangst te scheppen.
Een schub van een pondje of 10. ‘’Heerlijk, we zijn van de 0 af’’ 

Als ik ook maar fluister naar de meiden dat we er een in het net hebben liggen, schiet Julia werkelijk uit haar bed. ‘’is ie groot?’’ is het eerst wat ze zegt. ‘’jahoor, kijk daar maar!’’. ‘’Waaauuww!, daar ga ik echt niet mee op de foto hoor, die is veelste groot!’’. Jordy en ik verbazen ons hier niet over en gaan dan maar door met de gebruikelijke handelingen. Paar kiekjes en hup weer terug.
Niet veel later breekt de ochtend aan. Het is een mooie nacht geweest die helaas niet meer als 2 aanbeten te bieden had, het is niet anders.

Als we het ontbijtje op hebben, maakt Sonja van de gelegenheid gebruik om haar karper skills bij de schaven. Jordy en ik kijken onze ogen uit. Ze heeft er zonder te dollen echt aanleg voor, Geweldig!
Daarna word het helaas toch echt tijd om op te ruimen. De meiden gaan naar ‘’Dutch Valley’’ Dansen en springen op Gers Pardoel. Jordy en ik haken af om vervolgens weer de hond (Sita), te gaan uitlaten.


Meiden ik wil jullie nogmaals heel erg bedanken voor de goede zorgen en voor het geweldige avondje. Wat hebben wij als vissers genoten van het feit dat jullie vissen (soms) ‘’leuk’’ vinden.

Wanneer gaan we weer?

PS. Geniet nog even van dit filmpje!! (ga naar youtube voor de beste kwaliteit):






Groetjes,
Bastiaan Cappendijk & Jordy Kuijper




Geen opmerkingen :

Een reactie posten