30 juni, 2011

Zo vader, zo zoon

De laatste jaren ga ik met mijn vader een paar keer een weekend vissen op het Plashuis. Zo ook dit jaar weer. Een lang weekend van zaterdag middag tot dinsdag ochtend zaten we op eiland nummer 7. We wisten dat er dit weekend veel regen en wind was voorspeld. Regen maakte ons niet veel uit, maar de wind zal misschien nog wel is nadelig kunnen zijn voor de vangsten. Maar gelukkig viel dit wel mee. De vangsten waren wel minder maar zeker niet slecht...



Op deze stek komen we nu al voor de 3de keer en vinden we de mooiste stek van het water. De grootte van het water rond om de stek is niet heel groot en daarom is het uitvaren van de lijnen goed te doen. Ik vind namelijk als je rond de 150meter uit de kant ligt het uitvaren een aardige klus is.
Toen we aankwamen was het gelukkig even droog en konden we het tenten kamp opzetten. Het droog zijn hield niet lang vol want na een uurtje begon het al te regenen. Als voer hadden we een partikel mix en de Black Octopus boilie van Martin Sb. Hiermee voerde we na aankomst wat op onze stekken en lieten we de stekken met rust. Om een uurtje of 5 vaarde we de lijnen uit en maakte we wat eten warm.
De wind stond niet echt gunstig voor ons en ik had er eigenlijk niet zo veel vertrouwen in. Maar voor dat ik het kon zeggen kreeg ik een run op mijn partikel stek en een mooie spiegel van 17pond was het gevolg. In de nacht bleef het stil, behalve de regen dan die bleef gewoon door stromen. In de ochtend kwam er eindelijk weer actie. Uit de pieper van mijn vader klonken een aantal piepen. Zelf werd ik er amper wakker van maar mijn vader gelukkig wel. Alleen na het aanslaan merkte we dat de karper zich al had vast gezwommen in de lelies. Snel de boot in en hopen dat die zich niet te diep het lelie veld had gezwommen. Bij het lelie veld aangekomen pakte ik de lijn en begon met het los maken van de lelies. Ik kwam al snel bij de leader terecht en zag al meteen dat het om een aardige flinke ging. Toen die eindelijk uit het lelie veld was wou de al weer de volgende in duiken maar gelukkig kon die daar wel geblokt voor worden. Na nog een aantal flinke staartslagen kon ik hem eindelijk scheppen. Wat een bak van een schub lag er in het net. Rustig naar de kant gevaren en na het wegen bleek het een schub van 27,7pond te zijn. Een nieuw record voor mijn vader!



’s Ochtends bakte we een eitje, sliepen we een beetje en genoten we van de regen. In de middag draaien we de hengels binnen en voerde we wat bij. Zo kregen de stekken een beetje rust. Als avond eten hadden we ,gemaakt door de kokkin van mij vaders winkel, chilli con carne. De bijwerkingen zijn wel wat nadelig maar dat heb ik er wel voor over. Om een uurtje of 8 vaarde we de hengels weer uit. En toen de laats uit gevaarde hengel van mijn vader net op de steunen lag ging deze er als een gek weer vandoor. Niet te stoppen was die! En dit betekende dat we er met de boot naartoe moesten om de karper uit de lelies te halen. Nadat de karper het hele lelie veld had door gezwommen kon ik hem eindelijk scheppen. En weer lag er een mooi schub in het net. En schub van 20,3pond. Weer een bak voor me vader. In de nacht bleef het weer stil wat wel raar is omdat we de voorgaande keren juist in de nacht alles vingen. Maar gelukkig kreeg mijn vader in de ochtend weer een run. Een schub van 17pond was het gevolg.  Eentje met een zeer korte staart. Een paar uurtjes later vertok mijn hengel. En weer moesten we de boot in. Na wat gekloot en na een paar keer gedacht te hebben dat we hem kwijt waren eindigde die toch in het netje. Een zeer mooie spiegel mocht op de foto. 


Deze dag was de regen gelukkig eindelijk vertokken en kwam de zon weer tevoorschijn. Mijn vader kon het niet laten om zijn match hengel erbij te pakken. Korfje eraan met een 16mm boilie op de hair en op de pieper. Het gevolg hiervan was dat er de hele dag door de ene 50cm+ brasem na de andere in het netje kwam.  
De eigenlijke bedoeling van mijn vader was om op de manier zeelt te vangen. En jahoor na de ragout met rijst lukte me vader het om een mooi zeelt te vangen. Konden die maar net zo groot als karpers worden want vechten kunnen ze wel. Een uurtje na de zeelt mocht mijn vader ook een mooi spiegel van 16pond vangen. De laatste nacht lukte het ons nog om een spiegel en schub erbij te vangen en konden we met een totaal van 8 karpers een mooie sessie afsluiten.

Vangze!
Jordy  

  

8 opmerkingen :

  1. Goede vangsten! Ben er laatst ook voor het eerst geweest en heb toen op nachtvisstek 4 gezeten. Welke stek is eiland zeven eigenlijk?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eej boudewijn,
    Deze stek staat niet op de plashuis site. Hij ligt ongeveer linksbovenin als je op de kaart kijkt van de plashuis site. Hij wordt ook wel het vogeleiland genoemd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mooie vangsten alvast!!

    ik ga in mei ook naar plashuis, en ook op nummer 7
    heb je mss een beetje info voor mij ?? want ben er nog nooit geweest..

    alvast bedankt ..
    Mvg Stefan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Stefan,

      Bedankt voor je reactie!
      En ik heb zeker wel wat info voor je hoor.
      Op te beginnen is een groot deel van de bodem op het Plashuis zachte veen bodem. Vis daarom sowieso met wartel-lood en met aangepast lood systemen zoals het chod-systeem.
      Verder als je op de kop van het eiland staat heb je een groot lelie veld tegenover je. Wij vissen hier meestal met 2 hengels tegen aan. En dan ook echt strak er tegen aan. Kijk wel uit met nacht vissen!
      Aan de rechter kant heb je een dikke rietkraag liggen. Deze rietkraag drijft als het waren op het water dus de karpers kunnen er gewoon onder zwemmen. Als je goed zoekt vind je inhammen in het riet. Leg je rig voorzichtig in zo'n inham.
      Als je nog wat wilt weten hoor ik het wel.

      Groeten Jordy
      ps: wanneer ga je in mei?

      Verwijderen
  4. alvast bedankt vr de info,, dus gwn me chodsysteem vissen ..? eum ik vertrek dinsdag met mijne maat se . en heb de reddevil als boilie.. goede keus eh ?:)

    Grtz stefan

    BeantwoordenVerwijderen
  5. en welke kleur zouk beste neme ,, gravel of weed of silt ? grtz

    BeantwoordenVerwijderen
  6. nee helemaal niet.. hadde echt slecht weer en zelfs aant vrieze snachts.. dus gene vette .. toch bedankt vr de info

    groet stefan

    BeantwoordenVerwijderen