18 oktober, 2011

3 verdiepingen diep

Aan de keuken tafel van Bastiaan volgen de discussies weer. De herfstvakantie komt er namelijk aan en we zijn weer van plan om een sessie met zijn drieën te gaan.  Verschillende wateren komen weer aan bod. En alle wateren vallen ook weer af. Tot dat het water  Haarlemmermeerse bos op tafel komt. Al snel kwamen we er achter dat dit water goed geschikt is om er met zijn drieën te vissen. Dus wat hield ons eigenlijk nog tegen?! Tja vervoer maar dat viel ook wel te regelen…


Geen van ons alle heeft veel ervaring met dit water. Ik zelf heb er een keer gevist met een losser als resultaat, Bastiaan heeft er ook een keer gevist met brasems als resultaat en voor Stijn is een compleet nieuw avontuur.
Door de weinige ervaringen zijn we maar wat informatie gaan zoeken. We vroegen aan een jongen die er vroeger veel heeft gevist waar we een beetje kans kunnen maken. Hij vertelde dat links van het restaurant Vork&Mes het diepste punt van de plas ligt. En aangezien de temperatuur ’s nachts al tegen het vriest punt aan zit besloten we om daar te gaan zitten.
We hadden om 6uur op de plek afgesproken maar door vertraging van mijn kant kwamen Bastiaan en ik pas om half 7 aan. Stijn was er al en kon ons vertellen dat de dieptemeter van zijn voer boot al snel 10meter aangaf. “Dat is een aardige diepte zeiden we”. Snel togen we de hengels op want het was al bijna donker.
Mijn linker hengel kwam op een wat ondieper stuk. Naja ondiep toch zo’n 4meter. 2 tijgernootjes op de hair en wat handjes op de stek. Met de rechter hengel was ik van plan om dieper te gaan liggen. Ik knoopte 100gram lood aan me lijn en gooide zo ver mogelijk in. Ik had namelijk geleerd om met enkel een loodje de diepte te vinden. 100 gram lood zinkt per seconde ongeveer 1meter. Ik gooide zo ver mogelijk in en begon met tellen. 21,22,23,24,25,26……37 donk! 17meter? Nog maar een keer gooien. En weer 17 tellen.  Ik dacht ik probeer het gewoon. Snowman van Martin Sb Forest Fruits en fluor pop-up op de hair. En aangezien het zo diep is deed ik er een pva stringer van boilies erbij om wat compacter te voeren. Bastiaan en Stijn lagen links van mij en visten op zo’n 5meter en 12meter diepte.
Eindelijk lag alles in en stonden de tenten op. We zetten de stretchers op de grote stenen blokken en praten wat over het water. Het was voor ons eigenlijk absurd hoe diep het was. 12 à 17meter dat is gewoon 3 flat verdiepingen diep! Bij ons in de buurt zijn de wateren niet dieper dan 5meter dus gewend waren we het niet.
Dat er vis zwom op deze diepte werd al snel duidelijk. Stijn kreeg een lichtelijke run op zijn hengel. Aan de run te zien dachten we meteen aan de eerste karper. Maar na aanslaan werd al snel duidelijk wat er aan de hand was. De slijmers zijn hier namelijk op top formaat. Zeker dat deze de 70cm wel haalde. Snel gooide Stijn de hengel weer in en namen we weer plaats op onze stretchers. Maar niet voor lang want Bastiaans swinger steeg langzaam en ging over in een run. “karper?” vroeg ik. Maar nee weer een lap van zo’n centimetertje of 70. We werden er allemaal een beetje moe van en gingen maar slapen. Op mijn hengel bleef het lekker rustig maar op die van Bastiaan niet. 3 brasems mocht die arme jongen de nacht nog vangen. Eindelijk kreeg ik piepen. Het was de hengel die zo onwijs diep lag waarvan een run kwam. Na aanslaan werd het duidelijk dat het geen brasem was. De hengel begon aardig door te buigen. Een paar flinke slagen mocht ik maken maar daarna was het over. Onderlijnbreuk was het gevolg. Snel nieuw onderlijntje erop, pva stringetje eraan en weer ingooien maar. Het was 4uur en de laatste nachtelijke uren gingen in. 
Ongeveer 7uur in de ochtend kreeg ik een piep op mijn linker hengel. Ik schrok wakker en draaide me weer om. Weer een piep dit keer een terug zakker. En weer een piep volgde. Duidelijk een brasem die me tijgernoot had gestolen. Ik hoopte dat die een keer slim deed en de haak uitspuugde, maar nee er volgde alleen maar meer piepen. Oke oke ik kom er al aan! Aangekomen bij de hengel zag ik me hanger tegen me pieper aan staan. Nou kom maar op lappie! Na het oppakken van me hengel zag ik dat me lijn wel zo’n 50meter naar rechts was verplaats. Ik begon meer druk te zetten en kwam ik er achter dat dit geen lap was maar iets veel interessanter. Ik riep Bastiaan en Stijn hun tent uit om me te helpen. Voor de kant ging die er nog een aantal keer flink van door maar daarna kon Stijn hem scheppen. Een mooie schub met een aardige vol gegeten buik lag op de mat. Na wegen bleek die 24,3pond te zijn. Blij was ik er zeker mee. 


Snel de hengel weer in en nog wat proberen te slapen.
De volgende dag bleven de hengels stil. Bastiaan en Stijn probeerden de karper nog op te zoeken door op verschillende dieptes te vissen maar helaas. Het bleef bij een karper.
Toch was het weer een zeer leuke sessie met zijn drieën.

Vangze!
      

4 opmerkingen :

  1. Mooi resultaat mannen Aparte ervaring zeker!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eej Boudewijn,
    Ja dat was zeker een aparte ervaring! Maar zeker geen verkeerde ervaring!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad een mooie schub !
    well done.

    mvg

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi! Ik ga er ook maar is vissen!
    Inmiddels vaker gevist?

    Groeten,

    Willie

    BeantwoordenVerwijderen