16 oktober, 2014

Herfstvakantie

Het is eindelijk weer zo ver, herfstvakantie! Voor de scholieren een week vakantie waarbij de meeste of naar het buitenland vertrekken of binnen zitten te balen van het “slechte” weer. Voor ons is dit een week om te genieten. Koudere tempraturen, harde zuid westen wind en karpers die hun buiken vol gaan vreten voor de winter. Met andere woorden: bakken weer!


De eerste sessie was van zondag op maandag met Bastiaan. We besloten op ons thuiswater te gaan zitten. Een water met een zeer laag bestand aan karpers wat het soms erg lastig maakt. De sappige verhalen bespaar ik jullie, want ja die waren er. Het enige wat ik jullie verklap is dat het voor mij een keiharde blank werd. Het hele verhaal vertelt Bastiaan waarschijnlijk binnenkort in een artikel op de blog, want het was niet voor iedereen een blank.

Nu ik dit artikel type zit ik in mijn kajuitboot op een zandafgraving van ongeveer zestig hectare te vissen. Voor mij doen is dit een groot water en al helemaal geen gemakkelijk water. Al moet ik jullie wel zeggen dat de afgelopen sessies op dit water elke keer een of meerdere vissen de boot in komen. Het zijn helaas nog niet die grootte bakken waar al vele verhalen over geschreven zijn.


Als ik dinsdag in het donker de plas op vaar is de beoogde stek gelukkig nog niet bezet. Het vast leggen van de boot gaat al een stuk soepeler als in het begin en even later liggen er drie hengels op scherp. Desondanks de watertempratuur al gedaald is naar de 14 graden kies ik er toch voor om een hengel op nog geen twee meter diep te leggen. Deze rig is voorzien van een snowman met een 3D Fishy Robin Red met daarboven een Garlic Shelfish pop-up. De andere twee rigs worden op de taludjes geplaats. De een op vier meter diepte en de ander op zes meter diepte. Zo bevis ik verschillende diepte en is het nu maar afwachten waar de meeste vissen vanaf komen.

De wind is aardig gaan blazen en de boot schommelt op het water. De weersomstandigheden zijn gunstig en het vertrouwen ligt hoog. Toch laten de piepers de hele nacht niks van zich horen totdat, enkele minuten voordat de zon op komt, er enkele piepen uit me ontvanger komen. Ik haast mij uit de kajuit uit en grijp de hengel waarvan de rig op het ondiepe lag. Een vreemde dril volgt. De vis is erg druk en gaat van links naar rechts en krijg hem gemakkelijk naar de boot gedrild. Als die onder mijn hengeltop komt laat die zijn kracht zien en neemt enkele spurten het wijd op. Ik schep de vis en hijs hem de mat op. Het is een leuk schubje van net geen 10 kilo.





Als de hengel weer op zijn plek ligt zet ik een bak koffie en staar ik over het water. De wind is gaan liggen en zie meerdere keren toch wel grote kringen boven komen. Ik besluit direct om een hengel binnen te draaien en in de richting van de kringen te gooien. Als vrij snel volgen er twee brasems van deze hengel. Zouden het allemaal brasems zijn die de kringen veroorzaakte? Ach, het was het proberen waard. In de middag blijft het stil en draai ik de hengels binnen om een bezoekje te brengen aan Bastiaan en Stijn die in een zijtak van het water een nachtje gaan zitten. Even geen lijnen in het water en de benen te streken kan ook geen kwaad. Als ik aankom varen ze net hun laatste hengel uit. Na even kort gepraat te hebben vaar ik weer terug. Ook al waren de vangsten vorige nacht niet schrikbarend, toch besluit ik om er nog een nacht te gaan vissen. De wind is gaan leggen en dit geeft mij geen goed gevoel. En dit gevoel was terecht want enkel een brasem deed de pieper doen afgaan. Nadat ik dit artikel heb getypt worden de hengels weer opgeborgen, gaan steekstokken weer het water uit en wordt de motor weer aangetrokken. Op naar huis!



Vangze!
Jordy

1 opmerking :

  1. leuk artikel mannen en mooie vissen . en die bakken komen nog wel ,de goeie tijd moet nog komen vang ze groet fons

    BeantwoordenVerwijderen