04 september, 2011

Betere tijden

In Frankrijk waren voor mij de vangsten niet spectaculair. Mijn gedachten lagen dan ook niet echt bij het water daar maar meer bij een water in Nederland. Een water waar voor mij nog veel uitdagingen zijn. En een water waar nog veel te leren valt. In Frankrijk waren de plannen al gemaakt dus hoefde ik ze alleen nog maar in Nederland uit te voeren en te hopen…

De plannen waren om een aantal keer om de dag op de ene stek een halve kilo Instant 8 boilies van Martin SB te voeren en op de andere stek 4 spods tijgernoten/hennep te voeren.
En op deze voerstek dan 2 nachten te zitten.
Het water betreft een plas van ong. 5 hectare. Er zwemmen tussen de 30 รก 40 karpers, waaronder een aantal mooie dertigers. Ik heb er van het bestand al 7 mogen vangen. Kijk voor een aantal van deze vissen bij het verslag: Onverwachtse resultaten.
Na een aantal keer wezen voeren bij de stek kwam de dag van vissen eindelijk aan. Mijn ouders gingen vis bbq’en en dit wou ik niet missen en besloot dus om de eerste nacht thuis te eten. Dit liep natuurlijk weer wat uit en aan gekomen op de stek moest ik opschieten om de lijnen voor het donker in het water te hebben. ’s Avonds kwamen er nog wat vrienden langs en na wat radio luisteren vielen de ogen dicht. Tot ergens midden in de nacht… piep…pieppiep…piep… jahoor de eerste brasem was een feit. Snel hengel opnieuw ingooien en hopen. Maar jammer genoeg mocht het de eerste nacht niet lukken. Het vertrouwen zakte wat. Maar je weet maar nooit misschien lukt het de 2de nacht wel. 
’s Middags rond een uurtje of 4 zat ik op mijn stretcher over het water te kijken, met de vraag die ik mij zelf te vaak vraag: waarom vang ik nou niks? De wind staat gunstig,  voorgevoerd en vorig jaar rond deze tijd werd er hier ook goed gevangen… Ik wordt gewekt uit mijn gedachte en zie de hanger rustig omhoog stijgen. Snel pak ik de hengel en zet ik druk. Ik voel niet veel weerstand aan de andere kant maar zie wel dat de lijn zich naar links verplaats. Dat het karper is word al snel bevestigd door een paar flinke tikken op de top. Snel blijf ik druk zetten en ik krijg hem al snel naar me toe. Voor de kant zie ik een schim van een spiegel voorbij komen en doe ik er alles aan om hem niet kwijt te raken. Maar tevergeefs… plots schiet de haak uit de mond en een aantal minuten is het doodstil. Wat baalde ik hiervan, niet normaal. Dit kon wel is de enigste aanbeet zijn in 2 nachten. Snel de hengel maar weer ingooien. Als avond eten warmde ik een tomaten soep op en kookte ik wat tortelinis gaar maar alles nog steeds balend van die ene losser. ’s Avond kwamen er weer wat vrienden langs en mocht ik nog even uitleggen hoe het precies allemaal gegaan was. Of ik daar nou net op zit te wachten.
Tot dat plots mijn rechter hengel er als een gek vandoor gaat. Snel sla ik de hengel aan en de karper gaat er meteen als een gek vandoor. Na een aantal tellen kan ik eindelijk wat lijn binnen halen. Maar veel is het niet, want hij zit nog vol met power. De karper blijft maar gaan en ik krijg maar geen lijn gewonnen. “Als die nu maar niet weer los schiet” blijft er maar door me hoofd gaan. De karper voelt namelijk als een van de grotere aan en verspelen mag nu zeker niet aan de pas komen. En dan eindelijk, na zeker 10 minuten drillen, wordt die moe en komt die aan de oppervlakte. Na nog een aantal vlucht pogingen is die dan eindelijk schepnetklaar. Als die eenmaal in het schepnet ligt is het weer even stil… eindelijk ik heb er weer een. Een mooie lange spiegel wordt naar de onthaakmat getild. Eentje die de 30pond waarschijnlijk wel gaat halen. Ook wordt al snel duidelijk dat ik deze spiegel vorig jaar rond de zelfde tijd al een keer heb mogen vangen. Toen zat die op 15kilo en na wegen bleek die ook deze keer op 15kilo te zitten. Na wat foto’s en wat filmen mocht die weer terug. Mijn vrienden gingen weer weg en kroop maar me slaapzak in.
30,4pond spiegel




Diep in mijn slaap wordt ik wakker van een volle fluiter. Na aanslaan leek het weer om een dikke te gaan. Maar al snel werd duidelijk dat het niet zo was. Al snel kreeg ik de karper naar mij toe. Voor de kant ging die er nog een aantal keer flink van door, maar ook deze kreeg ik het schepnet in. Een schubje van 11,2pond mocht op de foto. Hoogstwaarschijnlijk  is dit schubje in de winter 2jaar geleden hier uitgezet. Hopen dat die nog veel gaat groeien. Na de regen in de ochtend pakte ik de spullen weer bij elkaar en vetrok ik weer richting huis met een zeer goed gevoel.

Vangze!
Jordy

 

3 opmerkingen :

  1. hey Boys

    het gaat jullie goed af ,leuke verhalen ....veel succes in de aankomende mooiste karperperiode van het jaar de herfst

    gr Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  2. nou vis nog maar weinig met de pen in het najaar,veel statisch het is zo vroeg donker ....

    BeantwoordenVerwijderen