30 januari, 2012

Mission pike V – Making a comeback

Toen ik vanochtend wakker werd lag er een poedersuiker achtig laagje sneeuw op de dakpannen.
Eigenlijk vond ik het wel mooi. Tot dat ik bij de gedachte kwam dat het dus weer kouder werd. Dit betekend op zijn beurt dat het visrijke voorjaar nog langer op zich laat wachten.

Stijn en ik besluiten om het er niet bij te laten zitten. Als we klaar zijn met wekelijkse zaterdag taken kan het toch echt beginnen. We komen terug bij het stadswater van haarlem

De afgelopen periode is Stijn razend enthousiast over het vissen met de streamer op een lichte spin hengel. Films, verslagen en fora moeten het ontgelden. Geen wonder dan ook dat hij er nu dan een aantal heeft besteld. Stijn gaat dus aan de slag met z’n roze streamers, en ik met m’n Ajax gekleurde spinnerbait.

We staan net een kwartiertje te vissen als Stijn staat te vloeken en te tieren. Ik kijk op. De rits met loodjes die hij boven de streamer had gedaan om deze wat dieper te laten gaan is los gekomen.
“G*****, kan ik dat helemaal op nieuw gaan doen’’ Ik lach zo hard als ik kan. Dan een welverdiende straf. Doordat ik meer op Stijn z’n geknoei aan het letten was ben ik vergeten m’n kunstaas te volgen.
Een mooie snoek van een centimetertje of 80 laat het water kolken en schuimen maar is te laat want ik takel de spinnerbait al uit het water. Nu is het Stijn z’n beurt om even te lachen. Vastberaden als we zijn gooien we de sloot nog wat af maar krijgen geen stootje meer.

Als we ons door het volgende mijnenveld (lees: Met hondendrollen bestrooide grasveld) wanen komen we bij de volgende sloot. Hier komt er al snel een man naar ons toe die ons op de hoogte brengt van het snoek bestand. Z’n hond zou enkele dagen eerder in z’n staart gebeten zijn door een snoek, het arme beest! Wel duid dit maar weer is aan hoe gulzig de snoeken zijn in dit jaargetij.

Helaas kunnen we in de nader afgelopen slootjes geen aanbeet meer forceren. We besluiten dan ook om terug te keren naar het begin slootje. Als Stijn de vraag krijgt of we vanavond al eten hebben (vis gevangen voor anti-vissers) moeten we beide teleurstellend nee knikken. Stijn echter staat geen 5 seconden later met een kromme hengel. Op het zelfde moment dat hij een zucht van opluchting de wereld in laat, schiet z’n streamer uit het water en weten we beide hoe laat het is.

We raken er wat ongeduldig van. Twee snoeken verspeeld en nul gevangen. Hoe moet dat nou toch verder met ons? Als zelfs de lijn van Stijn z’n hengel gaat tegen zitten (constant om te top vouwen)
vraag ik Stijn om 1x ruilen van gereedschap. Ik bevis de streamer en stijn m’n spinnerbait.



Het lijkt wel of ik vanaf dat moment een klavertje4 in m’n handen heb. Als ik de eerste worp wil gaan maken zie ik links een snoek jagen. Het begint al te schemeren dus het is allemaal wat lastig te zien. Toch zie ik de wit met roze streamer verorberd worden door een prachtige mini snoek.Yeaahh! eindelijk hebben we weer is vis op de kant.

Het geeft ons goede moed. Inmiddels is het al pittig donker en we besluiten dat het mooi geweest is voor vandaag. Stijn moet vlammen in de toetsweek deze week, en aanstaande zaterdag staat de karper beurs in zwolle op het programma! Wellicht tot daar!

Vis groet,
Bastiaan & Stijn

1 opmerking :